söndag 7 januari 2007

Första bilden!


Min första bild jag lägger upp här på sidan och som jag har retuscherat är en bild då Sara står som modell. Bilden är tagen med en rikigt bra kamera vilket underlättar när man retuscherar eftersom man då kan exprimentera mer med kortet utan att det riskerar att få en sämre kvalité.

Tänkte gå in lite mer i detalj och berätta vad jag gjort med bilden även om ni säkert märker de mesta när ni tittar på bilderna.

Jag började med att göra hennes hy slätare och även ta bort det som var glansigt i ansiktet. Har också tagit bort hennes veck, allt för att få en så slät hy som möjligt. Förminskade hennes redan lilla och söta näsa så att den blev ännu lite mindre. Därefter så var det hennes ögon som skulle retuscheras. Ögonbryna och ögonfransarna gjorde jag tydligare samtidigt som hon fick vitare ögonvitor och bruna ögon. Som ni säkert lagt märket till så har jag också ändrat hennes hårfärg från blont till rött. Tänderna är blekta och läpparna lite rödare. Passade även på att göra hennes jeansklänning lite ljusare. Tittar man extra noga så har jag också ändrat lite i armhålan, allt för att jag skulle få använda mitt favoritverktyg "Gör flytande" =) Vad har jag mer gjort? Det kanske inte syns så tydligt men jag har faktiskt ändrat hennes röda linne så att det blivit aningen rödare. Slutligen har jag lagt på ett extra filter som gör hennes hy ännu mera softad än det var från början.

Blev rätt så nöjd med denna retuschering. Sara är redan väldigt vacker men jag har varit rätt så extrem när jag arbetat med kortet. Kommer att göra andra retuscheringar också som är betydligt diskretare och mer naturligt gjorda.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Heeeej!
Hihi vad roligt att läsa din blogg! När får jag komma hem till dig och leka med ditt photoshop? Jonte och jag spelade hans julklappsspel och det var jätte roligt, jag hoppas vi ska spela det igen ikväll. Ni får också vara med nån gång och så vill vi ju prova ditt spel också. Hur går det med träningen? Jag för min del längtar efter snön nu men joggningen går iallafall bättre numera. Kramifer på gabbifer och hans grotta

Gabris sa...

Du är alltid välkommen. Träningen går fint, springer mer än vanligt =) Stackare som inte får nån snö att träna på =( Vi synes senare ikväll...

Anonym sa...

Mycket bra retuschering. Från tjejen next door till en riktig supermodell.

Anonym sa...

Söt tjej!

Anonym sa...

Hej! snygga bilder du har. jag är också intresserad av fotografering och har själv PS. Men jag förstår inte riktigt hur du kan retuschera så noga och bra? när jag markerar ett område använder jag magnetlasso, men det blir nästan alltid kantigt eller fel. Hur gör du? har du några knep och tips att dela med dig av??
svara isf till Lump_og_sug4r@hotmail.com

tack på förhand

Anonym sa...

PS : lump_of_sug4r@hotmail.com ska det vara.. DS

Anonym sa...

det ser ju välgjort ut men jag tror ändå du skulle kunna utvecklas mycket mer, genom att lägga dit ite skuggor, eftersom det ibland nästan ser ut som människan är omgjord i illustrator.. Bara ett tips: ) puss